ELEKTRIČNI I HIBRIDNI AUTOMOBILI – KOLIKO ZAISTA ZNAMO O NJIMA?


Bev Hev Erev Fcev Mhev Phev Elektricni Automobili

Gotovo svi koji imaju vozačku dozvolu ili su pomalo zainteresovani za automobile, manje-više znaju šta znače skraćenice ABS, ESP, DSG, TDI

Međutim, kako električni i hibridni automobili polako stupaju na scenu, tako se sve češće susrećemo sa oznakama kao što su:  BEV, HEV, EREV, FCEV, MHEV, PHEV.. Šta one zapravo znače i kakvu vrstu vozila predstavljaju?

HEV (Hybrid electric vehicle) Hibridno električno vozilo 

Jednostavno rečeno to je „običan“ hibrid, kao što je Toyota Prius. HEV automobil opremljen je klasičnim motorom sa unutrašnjim sagorevanjem i najmanje jednim elektromotorom. Elektromotor omogućava vožnju ograničenom brzinom i na vrlo kratkim rastojanjima u čisto električnom režimu, dok je sa jačim pritiskom gasa ili ispražnjenim baterijama motor sa unutrašnjim sagorevanjem zadužen za pogon. Baterija hibrida puni se tokom vožnje i kočenja, u režimu oporavka. Ne postoji mogućnost punjenja baterije iz spoljnog izvora. 

PHEV (Plug-in hybrid electric vehicle) – Priključno hibridno električno vozilo

Za razliku od HEV hibrida, čija se baterija puni isključivo regenerativnim kočenjem ili motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, kod PHEV automobila se baterija može puniti i iz spoljnih izvora, kao što su punjači, utičnice, stanice za punjenje.. Pored toga, baterije priključnih hibrida imaju mnogo veći kapacitet od onih kod HEV vozila, pa obično mogu da pređu nekoliko desetina kilometara u čisto električnom režimu. U slučaju jačeg pritiska papučice gasa, ili kada je automobilu potrebno više energije nego obično, recimo zbog niskih temperatura, automatski se aktivira motor sa unutrašnjim sagorevanjem. To je slučaj i kada je napunjenost baterije niska.

MHEV (Mild hybrid electric vehicle) – Blago hibridno električno vozilo

Poznati i kao pomoćni hibridi, MHEV  imaju mnogo slabiji elektromotor i manje baterije u odnosu na klasične hibride, pa nemaju mogućnost da se kreću isključivo na struju. MHEV vozila pokreće klasični benzinski ili dizel motor, dok elektromor pomaže glavnom agregatu, recimo, prilikom ubrzavanja. Takođe, ovaj elektromotor na sebe preuzima napajanje pojedinih potrošača, kao što su start-stop sistem, klima uređaj i sl. Na taj način rasterećuje se SUS motor, što dovodi do smanjenja potrošnje i emisije izduvnih gasova. Blagi hibridi ne mogu se puniti niti iz spoljnog izvora niti regenerativnim kočenjem, već energiju konertovanu u struju akumuliraju u bateriji.

BEV (Battery electric vehicle) – Baterijsko električno vozilo)

BEV je električni automobil koji za pogon koristi isključivo energiju baterija, bez dodatnog izvora energije kao što su gorive ćelije ili konvencionalni motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Njega pokreće elektro motor koji se napaja iz baterije (nejčešće litijum-jonske). Baterije se pune iz spoljnog izvora električne energije, na stanicama za punjenje, utičnicama, punjačima i sl. Funkcija rekuperacije kočenjem deluje samo kada baterije nisu potpuno napunjene i postoji “mesto” za rekuperovanu energiju. 

EREV (Extender range electric vehicle) – Električno vozilo proširenog dometa

EREV je električni automobil opremljen dodatnim agregatom (najčešće motorom sa unutrašnjim sagorevanjem) koji služi kao proširivač dometa, u situaciji kada se, na primer, isprazne baterije. Glavni izvor pogona je i dalje električni motor koji se napaja baterijama punjivim iz spoljnog izvora napajanja, dok dodatni agregat može pomoći da automobil, recimo,stigne do najbliže stanice za punjenje. 

FCEV (Fuel cell electric vehicle) – električno vozilo sa gorivim ćelijama

Automobili na gorive ćelije, kao i svi električni automobili, koriste struju za napajanje elektromotora, ali za razliku od njih FCEV ne koriste energiju iz baterije već iz vodonične gorivne ćelije. Struja se dobija hemijskom reakcijom između vodonika i kiseonika koja se odvija unutar ćelije. Prednost FCEV-a je što je za punjenje rezervoara potrebno kratko vreme, kao kod klasičnih automobila, dok je domet takođe u rangu motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Ova vozila kao nusprodukt izbacuju samo vodenu paru. 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *