Napredni sistemi sigurnosti i pomoći vozaču, više tehnologije i udobnosti – mnogo toga što se danas uzima zdravo za gotovo, čak i u malim automobilima, nije postojalo pre samo nekoliko godina.
Savremeni četvorotočkaši predstavljaju sve “pametnije” sklopove koji nam umnogome olakšavaju svakodnevnicu. Međutim, svaki napredak košta. To pokazuje rast cena novih automobila u poslednjih nekoliko godina.
Proizvođači su posljednjih godina značajno podigli cenovni prag. Prosečna prodajna cena za modele u C segmentu (kompaktna klasa) porasla je za oko 63 posto od 2002. do 2020. godine.
Ako za primer uzmemo klasične kompaktne automobile, kakvi su VW Golf i Ford Focus, uvidećemo da su ovi modeli 2002. godine prodavani u proseku za 18.400 evra, dok je prošle godine za iste plaćano gotovo 30.000 evra.
Nove tehnologije pogona jedan su od glavnih pokretača cena, imajući u vidu da su električne i hibridne verzije značajno skuplje od tradicionalnih.
Ako bi se samo gledale cene automobila sa unutrašnjim sagorevanjem, povećanje u C segmentu iznosilo bi oko 56 posto. To pokazuje analiza kompanije Jato Dynamics, koja se bavi istraživanjem tržišta.
Slična je situacija i u segmentu malih gradskih automobila (B segment). Prosečne prodajne cene malih automobila poput VW Pola, Ford Fieste ili Opel Corse porasle su za oko 59 posto između 2002. i 2020. godine. Godine 2002. ovi modeli sa dobrom opremom koštali su u proseku 13.000 evra, a 2020. godine skoro 21.000 eura.
Zanimljivo je i da se uprkos većim cenama kupci uglavnom odlučuju za modele sa višim paketima opreme, dok je za osnovne varijante zainteresovanost mala.
Razlog verovatno leži u činjenici da se kupci u velikoj meri opredeljuju za operativni lizing, te da povećanje mesečne rate za bolje opremljeni model nije toliko drastično.