Istrošeni amortizeri i opruge mogu ozbiljno ugroziti sigurnost tokom vožnje. Međutim, prepoznati kada je pravo vreme za njihovu zamenu nije uvijek lagan zadatak. Ovih sedam znakova će vam pomoći u tome. Vožnja automobila s istrošenim amortizerima ili oprugama amortizera neće uticati samo na loš osećaj u vožnji, već može nositi sa sobom i sigurnosne rizike.
“Većina vozača ne shvata da vožnja s amortizerima i oprugama u lošem stanju povećava zaustavni put vozila, pogotovo pri vlažnom i klizavom putu”, kaže Jill Trotta iz RepairPala.
Međutim, prepoznati kada je pravo vreme za zamenu ovih delova, nije uvek lagan zadatak.
“Kako se promene dešavaju postepeno, vozač se navikava na vožnju u takvim uslovima”, kaže Richard Reina iz CARID-a. “Najčešće nismo svesni sporog ali neizbežnog trošenja sistema vešanja na vozilu tokom godina njegove upotrebe i hiljade pređenih kilometara. Ali to je kao i s cipelama, izgledaju dobro sve dok im jednog dana ne otpadne đon”, dodaje Reina.
Kako ovaj sistem funkcioniše?
Amortizeri i opruge amortizera omogućavaju stabilizaciju pokreta automobila i zadržavanje kontrole nad vozilom prilikom skretanja, kočenja, ubrzavanja ili prelaženja preko neravnina na putu. Današnja vozila koriste amortizere, opruge amortizera odnosno njihovu kombinacija. Sistem služi da bi se vozilo stabilizovalo i da točkovi zadrže kontakt s podlogom. Bez njih, vozilo bi prilikom vožnje poskakivalo po putu, navodi Geico.
Koliki je životni vek ovih delova, prvenstveno zavisi o načinu vožnje.
“Vožnja po neasfaltiranim putevima, česta vuča prikolice ili opterećivanje vozila teškim teretom može samo skratiti njihov funkcionalni vek. Pri teškim uslovima eksploatacije vozila, trebalo bi ih zameniti nakon 60.000-80.000 km dok pri uobičajenoj upotrebi vozila, ovi dijelovi mogu potrajati znatno duže i dospeti na zamenu tek nakon 120.000-150.000 km”, kaže Reina.
Znakovi upozorenja
Iako mnogi faktori utiču na životni vek amortizera, simptomi koje Richard Reina navodi u nastavku siguran su znak da je došlo vreme za zamenu ovih delova.
1. Vaše vozilo se konstantno pomera gore-dole i nikada nije sasvim stabilno prilikom vožnje na putu. Pomeranja mogu biti neznatna, ali ipak primetna.
2, Prilikom okretanja, vaše vozilo naginje na suprotnu stranu od one u koju skrećete i pritom deluje nesigurno.
3. Prednji kraj auta ponire više nego što je očekivano prilikom kočenja, a to niste mogli primetili sve dok niste naglo zakočili.
4. Pri naglim ubrzanjima možete primetiti da se prednji deo vozila izdiže, dok se istovremeno njegov zadnji dio spušta.
5. Prilikom prelaska preko neravnine na putu, točkovi nastavljaju odskakati još neko vreme, a može se čuti i lupkanje.
6. Ako gume ne prianjaju na podlogu istovremeno dolazi do njihove neravnomerne istrošenosti.
7. Dolazi do curenja tečnosti iz amortizera ili opruga amortizera usled pucanja manženta.
Kako izabrati najbolje delove?
“Uložite u kvalitetne delove, koje su proizveli neki poznati proizvođači. Takođe, prilikom izbora, bilo bi dobro prethodno se posavetovati s prodavcem i izabrati tačno ono što odgovara vašem načinu vožnje, ali i karakteru automobila. Neki amortizeri mogu biti dosta kruti, što je dobro za skretanje, dok drugi mogu biti mekši i pružiti bolji komfor tokom vožnje”, savetuje Trotta.
Prilikom zamene amortizera ili opruga amortizera, važno je istovremeno zameniti i druge potrošne delove poput ležajeva, gumica,, koji su neophodni da bi sistem vešanja funkcionisao na najbolji mogući način.