Na hiljade vozila moći će konačno da se registruje od subote, ali zato vlasnici više od 100.000 automobila strepe od jednog datuma.
Dakle, 2021. godina mogla bi da reši jedan problem, ali i da donese drugu nevolju za znatno veći broj vlasnika vozila. Da krenemo, najpre, od lepše vesti.
Nakon više od godinu dana konačno će moći da se registruju hiljade vozila na kojima ne može da se pročita broj motora ili broj šasije, jer 30. januara stupaju na snagu Izmene i dopune Pravilnika o utiskivanju identifikacionih oznaka na osnovu kojih će ponovo biti dozvoljeno da se utisne broj motora ili broj šasije na vozilu. S druge strane, više od 100.000 vozila neće moći da prođe tehnički pregled i registruje se kada 5. jula prestane tolerancija na nepropisnu količinu izduvnih gasova.
Nečitljiv broj šasije više nije nerešiv problem
Od početka prošle godine, tačnije 18. januara vlasnici vozila koji su imali nečitljiv broj motora ili šasije nisu nigde mogli da isprave tu falinku jer nijedan tehnički pregled nije od tog datuma radio utiskivanje identifikacionih oznaka, Razlog je taj što je lim kod mnogih vozila suviše tanak da bi se ispoštovao taj propis. Zato su tehnički pregledi prestali sa utiskivanjem identifikacione oznake čim im je isteklo staro ovlašćenje za taj posao.
Zbog toga su se placevi polovnih vozila napunili automobilima sa nečitiljivim brojem motora ili šasije. Da stvar bude gora, većina tih vozila su tehnički ispravna, a praktično su bila godinu dana neupotrebljiva zbog nelogičnosti u propisima.
Konačno, MUP je ispravio tu manjkavost pa će konačno biti moguće ukucavanje broja motora ili šasije na vozilima.
Više od 100.000 vozila neće proći tehnički pregled nakon 5. jula?
Naime, 5. jula 2018. godine stupio je na snagu novi pooštreni Pravilnik o tehničkom pregledu vozila s tim što je tada data mogućnost i linijama tehničkog pregleda i vlasnicima vozila da se u naredne tri godine prilagode jednoj od najstrožijih mera – kontroli emisije izduvnih gasova.
Poslednja istraživanja pokazuju da više od 100.000 vozila neće moći da prođe tehnički pregled jer emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova.
Predsednik Asocijacije tehničkih pregleda Vladimir Marinković smatra da će najveći problem imati vlasnici uvezenih vozila.
Poseban problem DPF filteri
Pored katalizatora, poseban problem kod dizela su DPF ili filteri partikularnih čestica koji takođe služe za prečišćavanje izduvnih gasova. Međutim, mnogi vlasnici zbog visokih cena zamene skidaju DPF, a nije neuobičajeno da automobili iz uvoza stignu bez njega. Razlog nije samo kvar, već i to što ga pojedinci skidaju da bi zaradili prodajući keramiku i vredne metale iz njega.
Ipak, Marinković smatra da vlasnici dizelaša zbog toga neće imati velikih prepreka na tehničkom.
– Ti DPF filteri se ionako testiraju u mirnoj fazi ili modu, pa gotovo svako testiranje izduvnih gasova pokazuje nulu. Problem predstavlja i činjenica da je tek 250 od ukupno 1.150 linija tehničkih pregleda prešlo na rad po novom pravilniku. Tako da retko koja linija tehničkog pregleda može da upozori vlasnike automobile na eventualni problem sa izduvnim gasovima – objašnjava Marinković.
“Bilo bi dobro da se produži rok do 2022.”
Mnogi vlasnici linija tehničkih pregleda u Srbiji nadaju se da će zbog pandemije i ekonomske krize dobiti produženi rok da se prilagode novom pravilniku rada.